Rozdział 10. Ćwiczenia z gry


Ćwiczenie G1: Berek

Kategoria: T1, boisko

Liczba kajakarzy: pięć lub więcej

Umiejętności

  • zabawa
  • praca zespołowa
  • sprinty
  • zwroty
  • przechyły

Ćwiczenie

  1. Jeden z graczy (berek) zaczyna z piłką i stara się zberkować innego gracza, rzucając w niego piłką.
  2. Gdy gracz zostanie zberkowany, dołącza do pierwszego gracza i razem próbują berkować pozostałych graczy.
  3. Gra kończy się, gdy wszyscy gracze zostaną zberkowani.

Komentarz

To zabawna gra, która łączy taktykę zespołową z szybkością i umiejętnościami kajakowymi. Zasady gry są następujące:

  • aby zberkować gracza, piłka musi dotknąć przedniej lub tylnej części pokładu kajaka. Piłka uderzająca w bok lub dno kajaka, albo w wiosło, nie jest zaliczana. Uderzenie piłki w gracza również się nie liczy.
  • aby uniknąć zberkowania, gracze mogą zanurzać, przechylać lub wykonywać eskimoskę. Gracze mogą również używać wiosła i rąk do blokowania, łapania lub rzucania piłki.
  • ustalane są granice obszaru rozgrywki.

Ćwiczenie G2: Utrzymywanie posiadania piłki

Kategoria: T1, boisko

Liczba kajakarzy: sześć lub więcej

Umiejętności

  • zabawa
  • praca zespołowa
  • umiejętności gry

Ćwiczenie

  1. Utwórz dwie drużyny po trzy do pięciu graczy.
  2. Jedna z drużyn zaczyna z piłką i musi utrzymać posiadanie. Robi to, stosując umiejętności i taktyki zgodne z zasadami kajak polo.
  3. Gdy nastąpi zmiana posiadania piłki, gra kontynuowana jest bez przerwy.

Komentarz

To zabawna gra, w której nie ma bramek. Praca zespołowa jest kluczowa do sukcesu, gdyż gracze ciągle szukają możliwości kolejnego podania. Ustalane są granice obszaru rozgrywki. Można dodać cel gry, np. 10 celnych podań u jednej drużyny, nieprzerwanych przez drugą.


Ćwiczenie G3: Pół boiska

Kategoria: T2, boisko

Liczba kajakarzy: dwie drużyny

Umiejętności

  • praca zespołowa
  • umiejętności gry

Ćwiczenie

  1. Gracze tworzą dwie drużyny.
  2. Gra odbywa się tylko na połowie długości standardowego boiska. Długość boiska to od linii bramkowej do linii połowy. Szerokość boiska jest standardowa.
  3. Gdy drużyna zmienia pozycję z obrony na atak – po zdobyciu bramki lub zmianie posiadania piłki z powodu faulu – musi najpierw przenieść piłkę za linię połowy boiska.

Komentarz

Ćwiczenie "Pół boiska" jest dobre, gdy dostępna jest tylko jedna bramka. Rozgrywka toczy się zgodnie ze standardowymi zasadami.


Ćwiczenie G4: Pressing

Kategoria: T3, boisko

Liczba kajakarzy: sześć lub więcej

Umiejętności

  • praca zespołowa
  • umiejętności gry

Ćwiczenie

  1. Gracze tworzą dwie drużyny.
  2. Gra odbywa się wyłącznie z zastosowaniem pressingu, bez rzutów na bramkę.
  3. Podawanie piłki przez lub nad wiosłem przeciwnika jest niedozwolone.

Komentarz

Ograniczenie w dopuszczalnym podawaniu zmusza graczy do manewrowania, sprintów i prowadzenie piłki, aby uwolnić się od pressingu. Alternatywnie, koledzy z drużyny mogą pozycjonować się tak, aby stworzyć możliwości podań, które nie naruszają tego ograniczenia. Zmiana posiadania piłki jest przyznawana, gdy naruszone zostaje ograniczenie w podawaniu. Ścisłe przestrzeganie zasady 5 sekund posiadania piłki tworzy dodatkową presję na graczy.


Ćwiczenie G5: Kwadraty

Kategoria: T3, boisko

Liczba kajakarzy: ośmiu

Umiejętności

  • pressing

Ćwiczenie

  1. Utwórz cztery kwadraty, o wymiarach około 10m x 10m każdy.
  2. W każdym kwadracie są dwaj gracze. Jeden gracz jest z drużyny A, drugi z drużyny B.
  3. Drużyna A zaczyna z piłką i musi przemieścić ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara z kwadratu 1 do kwadratów 2, 3 i 4. Gdy piłka dotrze do kwadratu 4, drużynie A przyznawany jest jeden punkt, a piłka przekazywana jest drużynie B. Podczas gry, piłka może poruszać się w przeciwnym kierunku, ale punkt jest zdobywany tylko wtedy, gdy przejdzie po kolei przez kwadraty.
  4. Drużyna B zaczyna jako obrońcy, ale po zdobyciu piłki, przemieszcza ją przeciwnie do ruchu wskazówek zegara z kwadratu, w którym ją otrzymała, aby zdobyć punkt w swoim czwartym kwadrancie.
  5. Obowiązują standardowe zasady gry. Jeśli piłka przekroczy granicę kwadratu, jest to utrata piłki.

G5: Kwadraty

Komentarz

To gra w pressing, w której gracze starają się pozycjonować między przeciwnikami, aby zablokować podania. Drużyna z piłką pracuje, aby podawać ją do kolegów z zespołu i w ten sposób przejść do każdego kwadratu, a w ostatnim zdobyć punkt. Stwórz dodatkową presję, określając czas gry (np. 5 minut). Wygrywa drużyna z największą liczbą punktów. Ważne jest dobre wyznaczenie granic kwadrantów, tak aby zawodnicy byli ograniczeni i żeby łatwo było poznać, kiedy piłka jest poza boiskiem. Idealna w tym celu byłaby siatka z pływających lin, ale mogą też być znaczniki albo inni gracze, którzy sygnalizują wypłynięcia z boiska.


Ćwiczenie G6: Gra w siódemki

Kategoria: T3, boisko

Liczba kajakarzy: czternaście

Umiejętności

  • gra jeden na jednego
  • pozycjonowanie łódki
  • świadomość pozycji, piłki i kolegów z drużyny

Ćwiczenie

  1. Utwórz dwie drużyny po siedmiu graczy każda (bez rezerwowych).
  2. Grając dwiema piłkami, przeprowadź grę w ścisłym systemie jeden na jednego.
  3. Strzał na bramkę może być wykonany tylko wtedy, gdy drużyna posiada obie piłki.

Komentarz

Intensywna gra wymagająca koncentracji, myślenia i komunikacji.