Rozdział 10. Ćwiczenia z gry
Ćwiczenie G1: Berek
Kategoria: T1, boisko
Liczba kajakarzy: pięć lub więcej
Umiejętności
- zabawa
- praca zespołowa
- sprinty
- zwroty
- przechyły
Ćwiczenie
- Jeden z graczy (berek) zaczyna z piłką i stara się zberkować innego gracza, rzucając w niego piłką.
- Gdy gracz zostanie zberkowany, dołącza do pierwszego gracza i razem próbują berkować pozostałych graczy.
- Gra kończy się, gdy wszyscy gracze zostaną zberkowani.
Komentarz
To zabawna gra, która łączy taktykę zespołową z szybkością i umiejętnościami kajakowymi. Zasady gry są następujące:
- aby zberkować gracza, piłka musi dotknąć przedniej lub tylnej części pokładu kajaka. Piłka uderzająca w bok lub dno kajaka, albo w wiosło, nie jest zaliczana. Uderzenie piłki w gracza również się nie liczy.
- aby uniknąć zberkowania, gracze mogą zanurzać, przechylać lub wykonywać eskimoskę. Gracze mogą również używać wiosła i rąk do blokowania, łapania lub rzucania piłki.
- ustalane są granice obszaru rozgrywki.
Ćwiczenie G2: Utrzymywanie posiadania piłki
Kategoria: T1, boisko
Liczba kajakarzy: sześć lub więcej
Umiejętności
- zabawa
- praca zespołowa
- umiejętności gry
Ćwiczenie
- Utwórz dwie drużyny po trzy do pięciu graczy.
- Jedna z drużyn zaczyna z piłką i musi utrzymać posiadanie. Robi to, stosując umiejętności i taktyki zgodne z zasadami kajak polo.
- Gdy nastąpi zmiana posiadania piłki, gra kontynuowana jest bez przerwy.
Komentarz
To zabawna gra, w której nie ma bramek. Praca zespołowa jest kluczowa do sukcesu, gdyż gracze ciągle szukają możliwości kolejnego podania. Ustalane są granice obszaru rozgrywki. Można dodać cel gry, np. 10 celnych podań u jednej drużyny, nieprzerwanych przez drugą.
Ćwiczenie G3: Pół boiska
Kategoria: T2, boisko
Liczba kajakarzy: dwie drużyny
Umiejętności
- praca zespołowa
- umiejętności gry
Ćwiczenie
- Gracze tworzą dwie drużyny.
- Gra odbywa się tylko na połowie długości standardowego boiska. Długość boiska to od linii bramkowej do linii połowy. Szerokość boiska jest standardowa.
- Gdy drużyna zmienia pozycję z obrony na atak – po zdobyciu bramki lub zmianie posiadania piłki z powodu faulu – musi najpierw przenieść piłkę za linię połowy boiska.
Komentarz
Ćwiczenie "Pół boiska" jest dobre, gdy dostępna jest tylko jedna bramka. Rozgrywka toczy się zgodnie ze standardowymi zasadami.
Ćwiczenie G4: Pressing
Kategoria: T3, boisko
Liczba kajakarzy: sześć lub więcej
Umiejętności
- praca zespołowa
- umiejętności gry
Ćwiczenie
- Gracze tworzą dwie drużyny.
- Gra odbywa się wyłącznie z zastosowaniem pressingu, bez rzutów na bramkę.
- Podawanie piłki przez lub nad wiosłem przeciwnika jest niedozwolone.
Komentarz
Ograniczenie w dopuszczalnym podawaniu zmusza graczy do manewrowania, sprintów i prowadzenie piłki, aby uwolnić się od pressingu. Alternatywnie, koledzy z drużyny mogą pozycjonować się tak, aby stworzyć możliwości podań, które nie naruszają tego ograniczenia. Zmiana posiadania piłki jest przyznawana, gdy naruszone zostaje ograniczenie w podawaniu. Ścisłe przestrzeganie zasady 5 sekund posiadania piłki tworzy dodatkową presję na graczy.
Ćwiczenie G5: Kwadraty
Kategoria: T3, boisko
Liczba kajakarzy: ośmiu
Umiejętności
- pressing
Ćwiczenie
- Utwórz cztery kwadraty, o wymiarach około 10m x 10m każdy.
- W każdym kwadracie są dwaj gracze. Jeden gracz jest z drużyny A, drugi z drużyny B.
- Drużyna A zaczyna z piłką i musi przemieścić ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara z kwadratu 1 do kwadratów 2, 3 i 4. Gdy piłka dotrze do kwadratu 4, drużynie A przyznawany jest jeden punkt, a piłka przekazywana jest drużynie B. Podczas gry, piłka może poruszać się w przeciwnym kierunku, ale punkt jest zdobywany tylko wtedy, gdy przejdzie po kolei przez kwadraty.
- Drużyna B zaczyna jako obrońcy, ale po zdobyciu piłki, przemieszcza ją przeciwnie do ruchu wskazówek zegara z kwadratu, w którym ją otrzymała, aby zdobyć punkt w swoim czwartym kwadrancie.
- Obowiązują standardowe zasady gry. Jeśli piłka przekroczy granicę kwadratu, jest to utrata piłki.
Komentarz
To gra w pressing, w której gracze starają się pozycjonować między przeciwnikami, aby zablokować podania. Drużyna z piłką pracuje, aby podawać ją do kolegów z zespołu i w ten sposób przejść do każdego kwadratu, a w ostatnim zdobyć punkt. Stwórz dodatkową presję, określając czas gry (np. 5 minut). Wygrywa drużyna z największą liczbą punktów. Ważne jest dobre wyznaczenie granic kwadrantów, tak aby zawodnicy byli ograniczeni i żeby łatwo było poznać, kiedy piłka jest poza boiskiem. Idealna w tym celu byłaby siatka z pływających lin, ale mogą też być znaczniki albo inni gracze, którzy sygnalizują wypłynięcia z boiska.
Ćwiczenie G6: Gra w siódemki
Kategoria: T3, boisko
Liczba kajakarzy: czternaście
Umiejętności
- gra jeden na jednego
- pozycjonowanie łódki
- świadomość pozycji, piłki i kolegów z drużyny
Ćwiczenie
- Utwórz dwie drużyny po siedmiu graczy każda (bez rezerwowych).
- Grając dwiema piłkami, przeprowadź grę w ścisłym systemie jeden na jednego.
- Strzał na bramkę może być wykonany tylko wtedy, gdy drużyna posiada obie piłki.
Komentarz
Intensywna gra wymagająca koncentracji, myślenia i komunikacji.