Rozdział 8. Ćwiczenia z obrony


Ćwiczenie D1: Głupi Jasio 1

Kategoria: T1, boisko

Liczba kajakarzy: trzech

Umiejętności

  • blokowanie
  • podawanie pod presją

Ćwiczenie

  1. Dwóch graczy ustawia się naprzeciwko siebie w odległości 5–6m; trzeci gracz może się poruszać pomiędzy nimi.
  2. Zewnętrzni gracze pozostają nieruchomi i podają do siebie piłkę.
  3. Gracz pośrodku blokuje lub atakuje, aby przejąć piłkę.

D1: Głupi Jasio 1

Komentarze

Można używać wszystkich typów podań, ale należy unikać lobów, ponieważ ograniczają one wartość ćwiczenia. Gracz podający piłkę powinien czekać, aż Jasio (gracz pośrodku) będzie gotowy do akcji zanim wykona podanie. Po przejęciu piłki gracze zamieniają się pozycjami.


Ćwiczenie D2: Głupi Jasio 2

Kategoria: T1, boisko

Liczba kajakarzy: pięciu lub siedmiu

Umiejętności

  • blokowanie
  • podawanie pod presją
  • planowanie kolejnego podania
  • praca zespołowa

Ćwiczenie

  1. Gracze tworzą dwie grupy: zewnętrzną i wewnętrzną. Grupa wewnętrzna (Jasio) ma o jednego gracza mniej niż grupa zewnętrzna.
  2. Grupa zewnętrzna tworzy krąg z równo rozmieszczonymi kajakarzami.
  3. Grupa wewnętrzna może swobodnie poruszać się w obrębie kręgu.
  4. Grupa zewnętrzna podaje podaje sobie piłkę i musi utrzymać posiadanie.
  5. Celem grupy wewnętrznej jest blokowanie podań i zdobycie posiadania piłki.

D2: Głupi Jasio 2

Komentarze

W tym ćwiczeniu grupa wewnętrzna jest ciągle w ruchu, próbując blokować podania. Zmieniają pozycję się między posiadającym piłkę a potencjalnym odbiorcą, aby przewidzieć kolejne podanie. Komunikacja jest kluczowa, ponieważ gracze wewnątrz współpracują, aby zdobyć piłkę. Zewnętrzni gracze zachowują pozycję i powinni czekać z podaniem, aż Jasio się przygotuje. Po przejęciu piłki dwaj gracze zaangażowani w akcję zmieniają się miejscami.

Można używać wszystkich typów podań, ale należy unikać lobu, ponieważ zmniejsza on wartość ćwiczenia. Przy parzystej liczbie graczy, zaczyna ktoś z grupy zewnętrznej. W przypadku gdy gracz zewnętrzny nie złapie piłki, opuszcza grę i przechodzi na pozycję rezerwowego. W przypadku gdy gracz wewnętrzny zablokuje podanie, przesuwa się do grupy zewnętrznych, a gracz rezerwowy zajmuje zwolnione miejsce wewnątrz.


Ćwiczenie D3: Obrót na piłce

Kategoria: T2, boisko

Liczba kajakarzy: dwóch

Umiejętności

  • kontrola piłki
  • kontrola łódki

Ćwiczenie

  1. Jeden z graczy kładzie piłkę na wodzie w odległości 1m od kajaka i jest atakowany z przeciwnej strony przez drugiego gracza, który aktywnie próbuje zdobyć piłkę.
  2. Pierwszy gracz broni się przed atakiem i wykonuje obrót wokół piłki.
  3. Ćwiczenie kończy się, gdy obrońca ucieknie z piłką lub gdy atakujący zdobędzie posiadanie.

Komentarze

Dla urozmaicenia ćwiczenie można wykonać obok rzeczywistej lub wyimaginowanej linii boiska. Piłka znajduje się między pierwszym graczem a linią boiska. Drugi gracz atakuje z celem zmuszenia pierwszego gracza do przekroczenia linii boiska z piłką.


Ćwiczenie D4: Obrona i atak strefowy

Kategoria: T2, boisko

Liczba kajakarzy: siedmiu lub więcej

Umiejętności

  • obrona strefowa
  • atak
  • praca zespołowa

Ćwiczenie

  1. Jedna drużyna ustawia się w obronie strefowej.
  2. Druga drużyna atakuje.
  3. Drużyny używają różnych taktyk obrony i ataku, aby chronić lub przełamać strefę.

Komentarze

Każda drużyna ustawia się zgodnie z jedną ze strategii obrony strefowej/ataku. Najlepiej jest ćwiczyć określoną strategię wielokrotnie, tak aby gracze nauczyli się rozpoznawać ustawienie i zajmowali swoje pozycje bez instrukcji. Drużyny zamieniają się rolami po 3–5 zmianach posiadania piłki.


Ćwiczenie D5: Zamiana miejscami 1

Kategoria: T2, boisko

Liczba kajakarzy: czterech lub więcej

Umiejętności

  • obrona strefowa
  • praca zespołowa

Ćwiczenie

  1. Trzech graczy ustawia obronę strefową 2-1.
  2. Jeden gracz atakuje strefę.
  3. Gdy (1) atakuje, (2) angażuje atakującego i odpycja go w kierunku linii bocznej. (3) zmienia pozycję z (2).

D5: Zmiana graczy 1

Komentarze Ćwiczenie można wykonywać zarówno z piłką, jak i bez piłki. Gracze obrony muszą się komunikować, żeby zmiana miejsc była skuteczna. Wprowadzenie dodatkowego gracza atakującego zwiększa trudność.


Ćwiczenie D6: Zmiana miejscami 2

Kategoria: T2, boisko

Liczba kajakarzy: czterech lub więcej

Umiejętności

  • obrona strefowa
  • praca zespołowa

Ćwiczenie

  1. Trzech graczy ustawia obronę, jak pokazano.
  2. (1) próbuje wejść do strefy za (2).
  3. Gdy (1) atakuje, (2) angażuje atakującego i wypycha go do linii bramkowej.
  4. (3) zmienia pozycję z (2).

D6: Zmiana graczy 2

Komentarze

Ćwiczenie można wykonywać zarówno z piłką, jak i bez piłki. Gracze obrony muszą się komunikować, żeby zamiana miejscami była skuteczna. Wprowadzenie dodatkowego gracza atakującego zwiększa trudność.